متاورس چیست؟
سلام خدمت تمام کاربران عزیز سایت فراورس . شاید این روز ها اسم متاورس ( MetaVerse ) زیاد به گوش شما خورده باشد و امروز قصد داریم بصورت کامل به شما توضیح دهیم که متاورس چیست؟ متاورس چه کاربردی دارد؟ از کجا میتوان از متاورس استفاده کرد ؟
خب ابتدا میریم یه توضیح کوتاه و مختصر از متاورس به شما میدهیم.
متاورس چیست؟
متاورس همان فضا یا دنیای مجازی سه بعدی بصورت آنلاین است . در زبان انگلیسی meta به معنای فرا یا فراتر و verse که مخفف کلمه Universe به معنای جهان است.
توضیح خودمونی تر :
متاورس یک جهان مجازی است که انسان میتواندشخصیت موردعلاقه خودرادرآن بسازد درست مانند زندگی واقعی درآن جازندگی کند باورودنام های بزرگ مثل متافیسبوک به این حوزه باید منتظر نفوذ پیش از پیش فناوری باشیم با پیشرفت متاورس بسیاری از کارهای روزمره مثل شرکت درکلاس ها سفروخریددگرگون می شود و جنبه هایی کاملا متفاوت با زندگی فعلی به آن اضافه خواهدشد.
کاربردهای متاورس
- ملاقاتهای مجازی و قرارهای کاری
- آموزش مجازی
- کسب درآمد از بازیکردن
- خرید آنلاین
- گردشگری و سفر
- کنسرت و جشنها
- مالکیت دیجیتال
- تفریح
- تعامل با رایانه
- اقتصاد
- عادتها و هنجارهای زندگی
زندگی در متاورس
متاورس وضعیتی است که قرار است جانشین اینترنت کنونی شود و تمام محتوای آن را اما با محدودیتهای دسترسی بسیار کمتری به کاربران عرضه کند. پلتفرمهای آنلاین فعلی به کاربران اجازه میدهند در همان محدوده مختص هر سرویس تا حدودی آزادانه حرکت کنند، اما قابلیت تعاملپذیری بین پلتفرمی را محدود میکنند؛ مثلاً شما آزاد هستید هر چیزی را که دوست دارید در ماینکرفت بسازید، اما نمیتوانید آنچه را که در ماینکرفت ساختهاید به بازی فورتنایت منتقل کنید. این در حالی است که متاورس به کاربران امکان میدهد محتوای دلخواه خود را در هر پلتفرمی تولید کرده و آن را آزادانه در سراسر این جهان دیجیتال توزیع کنند.
بر خلاف اینترنت فعلی، کاربران متاورس تغییرات ایجادشده توسط کاربران دیگر را در لحظه و زمان واقعی تجربه خواهند کرد. اگر کاربری هرگونه تغییری در متاورس ایجاد کند، آن تغییر دائمی بوده و بلافاصله برای همه قابل مشاهده است. تداوم و قابلیت تعاملپذیری به کاربران امکان میدهد برخلاف اینترنت، هویت و تجربههای آنلاین خود را در سراسر متاورس حفظ کنند. به این معنی که در متاورس، کاربران دیگر نیازی به داشتن پروفایل جداگانه در توئیتر، کاراکتری در فورتنایت و اکانت ردیت ندارند، بلکه میتوانند در تمام این پلتفرمها تنها خود واقعیشان باشند. این تداوم هویت، عاملی اساسی در شکلگیری نحوه خرید و مصرف محتوا توسط کاربران متاورس خواهد بود.
به لطف متاورس دیگر لازم نیست برای کار در محیط فیزیکی در دنیای واقعی حضور داشته باشیم؛ بلکه محل کار ما در همان متاورس خواهد بود. عینکهای واقعیت مجازی و محیط متاورس هم پای هم ساخته میشوند و در آینده نزدیک این عینکها کاربردهای زیادی در محل کار خواهند داشت.
مثلاً از این عینکها میتوان برای احراز هویت، به خاطر سپردن نام همکاران، بخشها و پروژههای که قبلاً با هم کار کردهاید و در کل بهعنوان پنجرهای از راه دور به درون دفاتر اداری، تأسیسات تولیدی و کارخانههای بستهبندی سراسر جهان استفاده کرد. عینکهای واقعیت مجازی میتوانند جایگزین گوشیهای هوشمند و لپتاپها شوند. تصاویر دیجیتالی، بازخورد لمسی، حسگرهای بیومتریک و پخش و ضبط صوتی همه از قابلیتهای زندگی در متاورس است و بینایی ماشین نیز جز مهمی از این دنیا خواهد بود.
هوش مصنوعی و متاورس
- هوش مصنوعی برای ایجاد، حسابرسی و ایمنسازی قراردادهای هوشمند به کار رود و کاری کند که نوشتن قراردادهای هوشمند و استفاده از آنها آسان و ایمن باشد. ما به این مورد نیاز فوری داریم و اتفاقاً فناوریای که برای آن نیاز داریم موجود است.
- موجودات هوشمندِ دارای هوش مصنوعی، میتوانند در متاورس گشتوگذار کنند و با ما و با یکدیگر تعامل داشته باشند. امروزه هوش مصنوعی میتواند تصاویر واقعی و مدلهای سهبعدی از چهرههای انسانها را تولید کند، متن را به گفتار تبدیل کند تا با صدای انسانی صحبت کند و طوری شخصیتهای سهبعدی را بهشکل متحرک درآورد که انگار واقعاً دارند حرف میزنند.
- هوش مصنوعی میتواند به ما در ایجاد داراییها، آثار هنری و محتوا در متاورس کمک کند.
- هوش مصنوعی میتواند نرمافزار و فرایندهایی را که ما استفاده میکنیم بهبود ببخشد. چند سال دیگر، خودِ هوش مصنوعی، هوش مصنوعی را ارتقا میدهد و به انفجار هوش و فناوری منجر میشود.
نقش فیسبوک
فیسبوک نقشی اساسی در پیشبرد مفهوم متاورس در دنیای فناوری اطلاعات معاصر ایفا کرده است. این غول رسانه های اجتماعی اخیرا سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری برای ساخت و توسعه متاورس به روشی مسئولانه انجام داده است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک برای حرکت در مسیر تحقق اهداف خود در این زمینه به تازگی نام این شرکت را به متا تغییر داده و قصد دارد بستر فیسبوک را به یک دنیای مجازی یا همان متاورس تبدیل کند.
فیسبوک برای حرکت در این مسیر اعلام کرده است که با دانشگاه هاروارد، دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه ملی سئول کره جنوبی به منظور مطالعه جنبه های ایمنی، برابری و اخلاقی متاورس همکاری خواهد کرد.
به گفته زاکربرگ، متاورس بستر رایانشی بزرگ بعدی پس از ظهور گوشی های هوشمند و اینترنت موبایل خواهد بود و به جای در اختیار گرفتن مالکیت آن قصد دارد آغاز کننده و زمینهساز این انقلاب فناوری بالقوه باشد. وی به این نکته اشاره داشته است که با توسعه دهندگان و شرکت های دیگر برای پیشبرد متاورس همکاری و سرمایه گذاری خواهد کرد.
اما این تنها فیسبوک نیست که روی متاورس به عنوان مورد بزرگ بعدی در دنیای فناوری متمرکز شده است. مایکروسافت نیز به تازگی از برخی طرح های خود برای متاورس رونمایی کرده است.
جهان دیجیتالی متاورس
- اینترنت، شبکهای غیر متمرکز از کامپیوترها که متعلق به هیچ نهاد یا دولتی نیست و برای استفاده از آن نیاز به دریافت مجوز از هیچ ارگان مرکزی نیست.
- استاندارهای باز برای رسانهها شامل متن، تصویر، صدا، ویدئو، آیتمهای سه بعدی، هندسه سه بعدی، بردارها و روشهایی برای ایجاد و ترکیب هر یک از این موارد است. فناوری USD استودیو پیکسار و فناوری MDL مربوط به NVIDIA، گامهای بزرگی در جهت تعامل با برنامههای سه بعدی هستند.
- وجود زبانهای برنامه نویسی باز برای هر یک از موارد بالا، استانداردهایی شامل HTML ،JavaScript ،WebAssembly ،WebXR، زبان WebGPU Shader و … است.
- سخت افزار واقعیت مجازی (XR) مانند عینک هوشمند، تکنولوژی هپتیک و تردمیل همهکاره.
- دفتر کل توزیع شده و قراردادهای هوشمند برای تراکنشهای شفاف و بدون سانسور و بدون نیاز به مجوز. مثالهایی شامل بیت کوین، اتریوم، فلو و تتا و بایننس اسمارت چین و نمونههای دیگر؛ اینها پایههای مهمی برای اقتصاد مالکیت هستند که از متاورس حمایت کرده و آن را به یک کالای عمومی ماندگار تبدیل میکنند
ارزهای دیجیتال در متاورس
متاورس از نظری وابسته به ارزهای دیجیتال است هر دنیایی چندین پایه ثابت و اساسی دارد. یکی از این پایهها مسئله اقتصادی است. در واقع متاورس مانند دنیای خودمان میخواهد امکان خرید و فروش و مبادله را برای کاربران خود فعال کند. این موضوع زمانی امکان پذیر است که ارزی برای مبادله مشخص شود.
جهانهای مجازی هم اموال و داراییهای خاص خود را دارند. در برخی بازیهای واقعیت مجازی مثل Decentraland شما در حال حاضر میتوانید آثار هنری را به صورت داراییهای بیهمتا یا NFT معامله کنید. در متاورس نهایی هر کسی داراییهایی مثل زمین، ساختمان، چهره و حتی نام خاص خود را دارد که این داراییها براساس نظام مالی حاکم بر آن معامله میشود.
مزایای متاورس
محدودیتهای اینترنت فعلی: متاورس قرار است به عنوان جایگزین اینترنت عمل کرده و تمام محتوای آن را به کاربرانش در سراسر دنیا عرضه کند، بدون آنکه محدودیتهای کنونی اینترنت را داشته باشد، متاورس به کاربران خود امکان توزیع محتوای دلخواهشان را به صورت آزادانه و در سراسر پلتفرم میدهد. یعنی شما میتوانید محتوای دلخواهی را که در یک پلتفرم مبتنی بر متاورس ایجاد کرده اید را به پلتفرمی دیگر ببرید.
تداوم و قابلیت تعامل پذیری: در دسترس بودن هر تغییری که در آن اتفاق میافتد. به این معنا که اگر یک کاربر متاورس تغییری در آن ایجاد کند، از آنجا که تغییر ایجاد شده دائمی است برای همه نیز قابل مشاهده خواهد بود.
تداوم هویت: در دنیای metaverse یک شخص میتواند در سراسر آن خود واقعی اش باشد. نیازی نیست شما در هر پلتفرمی یک پلتفرم داشته باشید. مثلاً نیازی ندارید تا به صورت جداگانه یک اکانت فیسبوک، یک اکانت ردیت، یک پروفایل توئیتر و … داشته باشید. شما یک آواتار دارید و با آن در همه جا حضور خواهید داشت.
نیل استیونسن (Neal Stephenson) کیست؟
نیل استیونسن (Neal Stephenson) اولین بار در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) در سال ۱۹۹۲ از واژه متاورس استفاده و آن را یک جهان مجازی سه بعدی متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف کرده بود . در این داستان، دو نفر راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک ویران شهر سرمایهداری، در دنیای متاورس سفر میکنند . همچنین در سال های گذشته فیلم هایی در این مورد توسط کارگردان ها ساخته شده بود که در ادامه آنهارا معرفی خواهیم کرد.
کتاب نیل استفنسون
نیل استفنسون (Neal Stephenson) نویسنده کنابهای تخیلی و فرا طبیعی است . او نخستین مرتبه در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) که در سال ۱۹۹۲ چاپ شد، از کلمه متاورس استفاده کرد. در آن زمان خبری از پروژههای و بازیهای Metaverse نبود، اما نیل استفنسون آن را یک دنیای مجازی سه بعدی (۳D) متشکل از آواتار انسانهای واقعی توصیف کرد. در این داستان، دو نفر راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک ویرانشهر سرمایهداری، به دنیای متاورس سفر میکنند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، این کتاب جز محبوبترین رمانهای علمی-تخیلی زمان خود بود.
اصلا دنیای مجازی چیه؟
دنیای مجازی یک محیط شبیهسازی شده و مبتنی بر رایانه است که از جمعیتی از کاربران واقعی تشکیل شده است که برای خود آواتار ساختهاند، به طور همزمان یا مستقل از هم به گردش در دنیای مجازی میپردازند، با همدیگر ارتباط برقر میکنند.
واقعیت شبیهسازیشده چیه؟
واقعیت شبیهسازیشده فرضیهای است که طبق آن واقعیت را میتوان آنقدر دقیق شبیهسازی نمود (مثلاً با استفاده از شبیهسازی کامپیوترهای کوانتومی)، که قابل تشخیص از واقعیت اصلی نباشد و این مفهوم از مفهوم واقعیت مجازی که از نظر تکنولوژیکی قابل دسترسی است، کاملاً فرق میکند . تشخیص واقعیت از واقعیت مجازی به راحتی امکانپذیر است، حال آنکه تشخیص واقعیت شبیهسازیشده از واقعیت اصلی امکانپذیر نیست.
تفاوت بین AR و VR
در حالی که فناوری متاورس سالها تا تحقق کامل فاصله دارد، انتظار میرود که در نهایت مکانی باشد که در آن میتوانید در یک محیط مجازی و آنلاین کار کنید، بازی کنید، یاد بگیرید، ایجاد کنید، خرید کنید و با دوستانتان ارتباط برقرار کنید. واقعیت افزوده شامل پوشاندن عناصر بصری، صدا و سایر محرکهای حسی بر روی یک محیط واقعی برای بهبود تجربه کاربر است. AR واقعیت افزوده عناصر بصری، صدا و سایر ورودیهای حسی را روی تنظیمات دنیای واقعی قرار میدهد تا تجربه کاربر را بهبود ببخشد. با گوشی هوشمند قابل دسترسی است و کاربران میتوانند حضور خود را در دنیای واقعی کنترل کنند. در مقایسه، واقعیت مجازی کاملاً مجازی است و واقعیتهای تخیلی را تقویت میکند.
شرکت های بزرگی که در حوزه متاورس فعالیت دارند :
- فیس بوک Facebook
شرکت فیسبوک، یکی از شرکتهای پیشرو در حوزه متاورس است. این شرکت پیشتر بودجهای ۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پروژه متاورسی خود (XR Programs and Research Fund) کنار گذاشته بود. فیسبوک اعلام کرد که تمام خدمات خود را زیر چتر نام مِتا (Meta) ارائه میکند. این تغییر نام، یعنی شبکههای اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام و پیامرسان واتساپ از این پس زیرمجموعههای متا خواهند بود.
بسیاری هم پروژه دییم (Deim)، ارز دیجیتال فیسبوک را به متاورس مرتبط میدانند و میگویند این استیبل کوین میتواند تعاملات مالی افراد در متاورس را دگرگون کند.
- مایکروسافت Microsoft
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در ماه می اعلام کرد که این شرکت در حال ساخت یک متاورس تجاری است.
- اپیکگیمز Epic Games
یک ماه پیش از آن شرکت بازیسازی اپیکگیمز اعلام کرد که برای طراحی متاورس خود یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.
- انویدیا Nvidia
سازنده بزرگ پردازندههای کامپیوتری و پلتفرم گیمینگ رولبلاکس (Rolblox) نیز در این حوزه فعال هستند.
- اسپشیال Spatial
سال گذشته شرکت Spatial که در زمینه پلتفرمهای سه بعدی فعال است، اپلیکیشن واقعیت افزودهای را به صورت رایگان عرضه کرد که کاربران آن میتوانند با یک آواتار در محیط واقعی این پلتفرم حضور پیدا کنند. شبکه اجتماعی اسنپچت نیز سالها است که در این حوزه فعالیت میکند و آواتارها و فیلترهایی را ارائه کرده محتوای دیجیتال را روی جهان واقعی قرار میدهد. شرکت اپل نیز مدتها است که در حوزه واقعیت افزوده فعالیت میکند.
متاورس یک نیروی محرکه
متاورس به یک زیرساخت عظیم برای تغییر و پیشرفت در این فناوری از جمله افزایش قدرت رایانشی، تصویرسازی سه بعدی، فناوری واقعیت مجازی، اتصال اینترنت، و موارد دیگر نیاز دارد. در شرایطی که فیسبوک یک عامل محرک اصلی بوده، شرکت های دیگر مانند مایکروسافت، انویدیا، یونیتی سافتور، اتودسک، ادوبی و تنسنت از جمله دیگر شرکت های شناخته شده هستند که روی متاورس کار می کنند.
ارز های متاورسی :
در این قسمت بعضی از ارز های محبوب متاورسی را به شما معرفی میکنیم.
- دیسنترالند (Decentraland)
یکی دیگر از توکن های متاورس که باید درباره آن بدانید مانا (MANA) توکن دیسنترالند (Decentraland) است. دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاک چین است که در آن کاربران میتوانند در حین بازی، ایجاد محتوا و تعامل با یکدیگر زمین بخرند، بفروشند و توسعه دهند. دیسنترالند بزرگترین جهان مجازی در فضای NFT است و به عنوان یک توکن غیر قابل تعویض ERC-71 به نام لند (LAND) نشان داده میشود. هر قطعه زمین در دیسنترالند منحصر به فرد است و مالکان میتوانند انتخاب کنند که با زمین خود چه کاری انجام دهند.
کاربران میتوانند با استفاده از مانا، زمین را در پلتفرم خریداری کنند. علاوه بر استفاده برای خرید زمین، مانا توکن اصلی مورد استفاده در دیسنترالند است. به عنوان یک توکن ابزار بومی، برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات استفاده میشود. همچنین بر روی اتریوم ساخته شده است و میتوان آن را با سایر ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات معامله کرد. مجموع عرضه مانا ثابت و ۲٫۶ میلیارد مانا است. این بدان معناست که هرگز بیش از ۲٫۶ میلیارد مانا در هر زمان معین وجود نخواهد داشت. این پلتفرم مانند همه بازیهای NFT به شما امکان میدهد آیتمهای بازیها را مبادله کنید. یک گیمر میتواند در حین بازی درآمد کسب کند. با استفاده از ارز مانا میتوان محصولات درون بازی را معامله یا مبادله کرد. هر طرف که مایل باشد میتواند در این مبادله شرکت کند. مالکیت زمین برابر با مالکیت دارایی است.
- اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)
ارز اکسی اینفینیتی توکن بومی یک پلتفرم بازی NFT است که به پرورش حیوانات خانگی مجازی اختصاص داده شده است. برای پیشرفت در بازی، باید حیوانات خانگی مجازی را جمع آوری کرد. آنها به عنوان دارایی دیجیتال معامله شده در این سایت عمل میکنند. توجه بسیاری از گیمرها (که ممکن است در ابتدا حتی معاملهگر کریپتو نباشند) برای شرکت در بازیهایی که امکان کسب درآمد دارند جلب شده است. در فیلیپین، بیش از ۶۰% از جمعیت به طور فعال در بازی اکسی اینفینیتی شرکت میکنند!
جهان Axie همچنین از نشانه Smooth Love Potion (SLP) استفاده میکند. توکن SLP در درجه اول برای اهداف پرورش استفاده میشود. بازیکنان میتوانند توکن SLP را با برنده شدن در ماجراجوییها و نبردهای بازی به دست آورند. تفاوت اصلی بین توکن SLP و AXS این است که یک توکن حاکمیتی نیست. بنابراین، برای رأی دادن استفاده نمیشود. توکن AXS در مجموع ۲۷۰ میلیون عرضه دارد.
- انجین (ENJ)
کوین انجین (Enjin Coin)، یکی دیگر از توکنهای متاورس. این پلتفرم، یک توکن مبتنی بر اتریوم است که میخواهد استفاده از NFT ها را برای افراد، برندها و مشاغل آسان کند. NFT هایی که با انجین (Enjin) ساخته میشوند از استاندارد ERC-۱۱۵۵ استفاده میکنند که با استاندارد رایج ERC-۷۲۱ متفاوت است.
NFTهای تولید شده در محیط انجین مستقیماً توسط توکن کوین انجین پشتیبانی میشوند. کوین انجین (ENJ) ارز بومی مورد استفاده در پلتفرم انجین است. هر زمان که یک NFT جدید در شبکه تولید (Mint) میشود، مقدار مشخصی ENJ در توکن ضمیمه میشود. این وجوه قفل شده در یک NFT، همان چیزی است که به توکنهای جدید ساخته شده ارزش واقعی میدهد.
علاوه بر اینها، انجین (Enjin) اخیراً نزدیک به ۱۹ میلیون دلار جذب سرمایه کرده است که برای ساخت بلاکچینی مبتنی بر پولکادات برای NFT ها استفاده خواهد شد. توکن کوین انجین دارای عرضه نهایی یک میلیاردی است.
-
سندباکس (The Sandbox)
اگرچه در مقایسه با دو پروژه و ارز دیجیتال متاورس قبلی این مورد محبوبیت و مارکت کپ پایینتری دارد، اما جز قدیمیترینها است؛ سند باکس نخستین مرتبه در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک بازی موبایل ساده عرضه شد، اما چند سال بعد رویکرد متفاوتی را پیش گرفت و به استفاده از فناوری بلاک چین رو آورد. اکنون میتوان آن را یکی از بهترین و موفقترین پروژههای متاورس با یک بازی بسیار جذاب دانست.
سندباکس یک اپلیکیشن و در واقع بازی غیر متمرکز است که بر بستر اتریوم ایجاد شده است و یک دنیای مجازی غیر متمرکز را اداره میکند. در هسته خود، سندباکس یکی از بهترین پروژههای و بازیهای متاورس است که در آن بازیکنان میتوانند زمینهای دیجیتالی با نام (LAND) را خریداری کنند. سپس فعالیتهایی در آنها داشته باشند و تغییراتی درونشان اعمال کنند. برخلاف اکسی اینفینیتی که در بین بهترین ارزهای دیجیتال متاورس نحوه بازی و دنیای متفاوتی دارد، وجوه اشتراک سندباکس و دیسنترالند زیاد است.
علاوه بر توکنهای غیر مثلی LAND، متاورس سندباکس دارای ارزهای دیجیتال بومی دیگر است. مهمترین مورد توکن سند است و برای تسهیل تراکنشهای مختلف که بخشی از گیم پلی این بازی متاورس هستند، مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان نمونه باید به تعامل با محتوای تولید شده توسط کاربران، خرید LAND و استیک کردن این ارز دیجیتال برای حمایت از پروژه متاورس سندباکس
-
بلاک توپیا (Bloktopia)
بلاک توپیا یک پروژه متاورس خارقالعاده با گرافیک باورنکردنی به شمار میرود. این یک آسمان خراش ۲۱ طبقهای است که با ورود به آن، به فضایی بزرگ متشکل از هزاران فروشگاه و دفتر کار (مجاری) قدم خواهید گذاشت. بر اساس گفتههای توسعهدهنده Bloktopia، علت طراحی ۲۱ طبقهای این آسمان خراش محدود بودن تعداد بیت کوینهای قابل استخراج به ۲۱ میلیون عدد است.
- ایممیوتبل ایکس (Immutable X)
ایممیوتبل اولین راهکار بهبود مقیاسپذیری لایه دومی برای توکنهای غیر مثلی بر بستر اتریوم است. تأیید سریع و فوری تراکنشها، مقیاسپذیری بالا با توانایی پردازش بالای ۹ هزار تراکنش در ثانیه و کارمزدهای بسیار کم نزدیک به صفر، بدون به خطر انداختن قدرت حضانت کاربر، از جمله ویژگیهای این پروژه متاورس هستند. میتوان روی آن ارزهای دیجیتال و بازیهای فوقالعادهای ساخت.
جایگاه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس:
به نظر میرسد دنیای متاورس قرار است در کنار داراییهای دیجیتال فراهمکننده دسترسی برونمنطقهای به خدمات و محصولات، و به لطف راهحلهای هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین که به آواتارهای دیجیتالی واقعاً پایدار کمک میکنند، ارزشهایی مانند دسترسی بدون نیاز به کسب اجازه، مقاومت در برابر سانسور، امنیت و عدم تمرکز که صنعت بلاک چین بر پایه آن بنا شدهاست را به ارث ببرد. در حال حاضر، پروژههای متاورس و پلتفرمهای رسانه اجتماعی رمز ارزی زیادی در دست توسعه هستند و مزیت بزرگ فنی و اولیهای نسبت به عرضههای دارای پشتوانه شرکتی دارند که باعث دموکراتیک و عمومی ماندن آنها میشود.
با این وجود، متصدیان تکنولوژی در نهایت با هدف هدایت توسعه متاورس و شکلدهی به آن مطابق تصورات خود، به دنبال تأثیرگذاری و اعمال قدرت بر زیرساختهای بلاک چین خواهند رفت. در هر حال، با توجه به پیشبینی رشد ترکیبی سالانه ۱۳٫۱ درصدی صنعت Metaverse طی چند سال آینده و رشد ۳۲٫۴ درصدی برای حوزه فناوری بلاک چین حداقل تا سال ۲۰۲۵، انگیزه مالی قویتری در متاورس وجود دارد.
توکنهای غیر مثلی (NFT) نیز نقش بنیادینی در دنیای متاورس ایفا کرده و مالکیت کامل کاراکترها، آیتمهای کسبشده در داخل بازی و حتی زمینهای مجازی را به کاربران میدهند. یک NFT از یک ملک مجازی ۲۵۹ پارسلی (واحد شمارش قطعه زمین) در دیسنترالند اخیراً به قیمت بیش از ۹۰۰٬۰۰۰ دلار، بزرگترین فروش تاریخ تا کنون، فروش رفتهاست.
چرا بازیهای ویدئویی به متاورس پیوند خوردهاند؟
بازیهای ویدئویی به دلیل تمرکز بر واقعیت مجازی سهبعدی، نزدیکترین تجربه به متاورس در حال حاضر هستند؛ البته نه صرفاً به دلیل سهبعدی بودن، بلکه به این دلیل که بازیها اکنون خدمات و قابلیتهایی ارائه میدهند که خط و ربط بسیار نزدیکی به جنبههای واقعی زندگی ما دارند. برای مثال میتوان در بازی رابلاکس (Roblox) رویدادهای مجازی از قبیل کنسرت و جلسه برگزار کرد. در بازیهای ویدئویی نوظهور، گیمرها و بازیکنان تنها به بازی محدود نمیشوند. آنها میتوانند از بستر بازیهای برای انجام دیگر فعالیتهای خود بهرهمند شوند. برای مثال، در بازی چندنفره فورتنایت، چندی پیش، ۱۲.۳ میلیون گیمر در تور موسیقی مجازی تراویس اسکات شرکت کردند.
تاریخچه متاورس
متاورس اولین بار در سال ۱۹۹۲ و در جریان یک رمان معرفی شد. بعدها این مفهوم گسترش یافت و در حال حاظر دوباره مورد توجه شرکتهای بزرگ قرار گرفته است.
همانطور که گفتیم کلمهی متاورس برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی و در رمان سقوط برف نیل استفنسون استفاده شد. بعد از آن در سالهای بعدی، شرکتها و سازمانهای مختلف علاقهی خود را به دنیاهای مجازی بیشتر نشان دادند و هر کدام به سلیقهی خود بازیها، برنامههای کامپیوتری و شبکههای اجتماعی اینترنتی مختلفی را به بازار عرضه کردند که در آنها میتوانستید نقش یک شخصیت مجازی را برعهده بگیرید و در آن زندگی کنید. برای مثال احتمالاً بازی معروف شرکت EA یعنی «سیمز» (The Sims) را به خاطر دارید که میتوان آن را شکلی از متاورس در نظر گرفت.
اما در سالهای اخیر متاورس به جایی رسیده است که اکنون دیگر نمیتوان آن را مختص گیمرها، بازیهای ویدیویی و صرفاً به عنوان سرگرمی در نظر گرفت. حتی کار به جایی رسیده که شرکتی مثل فیس بوک اسم خود را عوض میکند و «متا» میگذارد تا بیش از پیش تمرکز خود روی متاورس را به رخ همگان بکشد.
فیلم های سینمایی مربوط به متاورس :
تیم فراورس کلیه فیلم های مربوط به دنیای مجازی و فیلم های معرفی شده را مشاهده کرده و فقط دو فیلم را به شما معرفی میکند . هر دو فیلم را در کیفیت مختلف برای شما آماده کردیم و در ادامه به شما معرفی میکنیم.
1) بازیکن شماره یک (Ready Player One) :
فیلم سینمایی Ready Player One وقتی رو نشون میده که زمین حسابی درب و داغون شده و آدم ها برای نجاتش باید دست به دامن استفاده از تکنولوژی و رفتن به دنیای مجازی oasis بشن. البته همون طوری که اوایل مقاله هم اشاره کردم بعضی از فیلم ها میگن کنترل این تکنولوژی دست یک گروه خاصه و اون همه قدرت زیاد باعث آشوب میشه ولی خب تو واقعیت اینطور نیست.
2) مرد آزاد (Free Guy) :
شاید بشه گفت جدیدترین فیلم سینمایی که تولید شده و خیلی خوب دنیای متاورس رو توضیح میده؛ فیلم سینمایی فری گای هستش. یک دنیای مجازی که در اون هر شخص میتونه با آواتار مخصوص خودش یک زندگی دیجیتالی داشته باشه؛ صحبت کنه و کارهایی که اون فضا براش برنامه ریزی شده رو انجام بده. همونطوری که در فیلم Guy از Mellie درخواست میکنه که میتونه بوسش کنه و مِلی میگه، مگه بلد چطوری اینکار رو بکنی؟! بعدش گای میگه آره بابا.
این پست بروزرسانی میشود و اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت